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this is a for novice Unity user in artist



Unity Substance Painter 연동 가이드 (1)


지난 포스팅에 이어 Unity 에서 셋업을 해보겠습니다.

I'll set it up in Unity following my last posting.



우선 Unity 최신 버젼을 설치합니다. 2017.3 버젼을 인스톨~

First install the latest version of Unity. 2017.3 version install



설치 링크(Install URL) : https://unity3d.com/kr/get-unity/download/archive?_ga=2.123479947.1867399732.1515137122-625028359.1508728877




유니티를 설치하고 Substance Painter에서 export했던 Mesh와 Texture를 Unity Project folder에 넣습니다.

Install Unity and place the Mesh and Texture exported from Substance Painter into the Unity Project folder.



Texture가 들어있던가 그렇지 않던 화면을 볼 수 있는데, 임의로 Texture가 빠진 mesh를 올려두었습니다. 우선 환경 셋팅을 해줍니다. 관련내용은 이전 포스팅을 참고합니다.

I could see a screen with or without a texture, but I had a mesh with a missing texture. First, make environment settings. Please refer to the previous posting for related contents.


Unity Visual LookDev을 위한 Setting

출처: http://illu.tistory.com/1262?category=380129 [illustration of life]
Unity Visual LookDev을 위한 Setting

출처: http://illu.tistory.com/1262?category=380129 [illustration of life]
Unity Visual LookDev을 위한 Setting

출처: http://illu.tistory.com/1262?category=380129 [illustration of life]

Unity Visual LookDev을 위한 Setting : http://illu.tistory.com/1262



Gamma를 Linear로 그리고 Shadow 품질을 높여줍니다. 또한 Directional light의 shadow도 체크해줍니다.

Gamma to Linear and increase the quality of the Shadow. check the directional light's shadow options







Gamma와 Linear의 결과 차이를 확인 할 수 있습니다.

You can see the difference between Gamma and Linear color space in scene(viewport).




Hierarchy에서 Create >> 3D object >> Plane을 하나 만들어주고 Project에서 Create >> Material을 하나 만들어 이름을 바꿔줍니다(F2). 밝기 값을 RGB 100정도로 흑백의 플랜을 오브젝트 아래에 하나 깔아줍니다.


The Hierarchy Create >> 3D object >> Create a Plane, and the Project, create a Create >> Material and rename it (F2). One brightness level is set to RGB 100, and a grey plane is laid under the object.





다수의 오브젝트에 material을 적용하는 방법은 Hierarchy에 오브젝트를 클릭해 Project의 material을 Mesh Renderer의 material 항목에 Drag하면 됩니다.


To apply material to multiple objects, simply click on the object in the Hierarchy and drag the material from the project to the material slot in the Mesh Renderer.




Scene의 mipmap을 눌러보면 부분부분 mipmap이 적용된 부분이 보입니다. Depth of field로 focus 영역 이외의 부분은 blur하게 처리할 것이므로 texture에서 mipmap을 해제합니다.


If you click on the mipmap of the scene, you will see the part where the mipmap is applied. Depth of field will remove the mipmap from the texture, since the area other than the focus area will be blurred.






4K로 import한 texture는 2K texture가 기본으로 설정되어 있습니다. 이를 늘려줍니다.(미묘하게 차이가 있습니다.)

textures set 4K. Unity texture defaulted to 2K textures. Increase it. (There is a slight difference.)




Left : 4096   Right : 2048




Substance Painter 경로에서 가져온 HDR 소스를 Cube로 Setting하고 Project >> Material 을 생성해 Skybox >> Skybox cubemap으로 skybox를 설정합니다.

Set the HDR source from the Substance Painter path to Cube and create Project >> Material to set skybox with Skybox >> Skybox cubemap.





Skybox material을 Scene 빈 공간에 Drag하면 Skybox가 적용됩니다. Exposure 값과 Rotation값을 적당히 맞춰서 Scene을 Setting합니다.

Drag the Skybox material to the Scene empty space, Skybox will be applied. Set the scene by adjusting the Exposure value and the Rotation value appropriately.






Game 창에서 해상도 설정메뉴(기본은 Free Aspect)에서 적당한 값을 넣고 렌더한 결과와 우선 비교해 보았습니다.

Game window, I put the appropriate value in the resolution setting menu(default is Free Aspect) and compared it with the result of rendering.


To be Continued






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