this is a for novice Unity user in artist
금번에는 Allegorithmic의 Substance Painter에서의 작업한 결과를 Unity로 옮기는 과정에 대해 살펴보겠습니다.
원본소스는 규진님이 제공해 주셨습니다. 지난 포스팅과 함께 보시면 좋습니다.
Let's take a look at the process of moving from Allegorithmic's Substance Painter to Unity.
Original source was provided by Kyujin. It is good to see it together with the last posting.
Unity Visual LookDev를 위한 Setting : http://illu.tistory.com/1262
Unity Visual LookDev를 위한 Test : http://illu.tistory.com/1263
규진님 Artstaion : https://www.artstation.com/queensnote
왼쪽이 Unity에서의 화면이고 오른쪽이 Artstation에 올리신 작품 스크린샷 입니다.
Left is the Scene from Unity and right is the screenshot from Artstation uploaded.
우선 spp 파일을 열어서 리소스를 확인합니다.(spp 파일만 1.5G 네요..ㄷㄷ;;;)
First, open the spp file to verify the resource.(spp file size is 1.5G...)
Substance Painter에서 작업파일을 불러온 화면입니다.(v.2.5)
This is the screen where the work file is loaded from Substance Painter. (v.2.5)
Texture를 얻기 위해서는 File/Export Textures로 추출해냅니다.
To get the texture, extract it with File / Export Textures.
위 폴더에 경로를 설정하고 파일 타입을 설정합니다. Targa로 설정하고 아래 Config에서 어떤 플랫폼에 맞춰 뽑을건지 선택합니다.
Set the path to the above folder and set the file type. Set to Targa and choose which platform you want to pull in under Config.
Unity 5(Standard Metallic) 으로 선택해줍니다.(Unity 2017.2 부터 Standard Roughness를 지원하므로 일반적인 Metallic/Roughness texture를 사용해도 괜찮습니다)
Choose Unity 5 (Standard Metallic). - Unity 2017.2 supported Metallic/Roughness textures.
그러면 Albedo, Metallic Smoothness, Normal, Emission이 선택됩니다.
This selected Albedo, Metallic Smoothness, Normal, and Emission.
추가로 Heightmap과 AO맵도 뽑아줍니다~
In addition, Heightmap and AO maps are also export ~
Substance Painter의 환경 설정값도 확인해봅니다. Exposure는 1 Shadow opacity는 90정도로 설정했습니다.
Also check the configuration values of Substance Painter. Exposure set to 1, Shadow opacity to 90 percent.
뽑힌 리소스를 확인해봅니다. 다른건 크게 주의할건 없고 Metallic-smoothness texture를 살펴보면 R채널에 Metallic, Smoothness가 A채널에 들어가 있는상태로 texture가 만들어져 있는걸 볼 수 있습니다.
Check out the exported resources. If you look at the Metallic-smoothness texture, you can see that the texture is created with the Metallic and Smoothness in the R channel in the A channel.
추가로 환경값에 사용된 HDR 소스를 찾아서 복사해줍니다. Substance painter에 사용되는 큐브맵은
also finds and copies the HDR source used for the environment value. The cubemap used for Substance painter is
C:\Program Files\Allegorithmic\Substance Painter\resources\shelf\allegorithmic\environments\ 경로에 있습니다.
located follow path C:\Program Files\Allegorithmic\Substance Painter\resources\shelf\allegorithmic\environments\
자 이제 모든 준비가 끝났습니다.
Now all resources are ready.
Unity를 실행합니다~
Run the Unity~!
to be continued
Unity Substance Painter 연동 가이드(2) : http://illu.tistory.com/1269
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